Burn-out is een toenemend gezondheidsprobleem dat niet onderschat moet worden. Een op de zeven medewerkers voelt zich minstens een paar keer per maand leeg aan het eind van een werkdag, emotioneel uitgeput door het werk of moe bij het opstaan.

Deze symptomen wijzen op het gevaar van het ontwikkelen van een burn-out.

Mensen hebben tegenwoordig meer keuzemogelijkheden dan enkele tientallen jaren geleden. De druk wordt groter. The sky is the limit. Daarnaast hebben mensen steeds meer het idee dat alles controleerbaar moet zijn. Ook ons gevoel van geluk. Het gaat niet alleen om het kiezen, maar ook dat je een keuze móet maken, en daarin zelf verantwoordelijkheid draagt. Dus als je de verkeerde keuze maakt, is dat jouw verantwoordelijkheid.’

En wat dacht je van alle social media en het 24/7 bereikbaar moeten zijn en je mobieltje.

Ik help je te kijken naar jouw gedrag, gewoontes en waar die vandaan komen. Ik help je te kiezen om gezonde keuzes te maken en ga met je op zoek naar energie.

Symptomen van Burn Out

Hieronder lees hoe je de 5 meest voorkomende symptomen van een burn-out op tijd herkent en hoe je erger kan voorkomen.

Symptoom 1: Geen energie en zin meer hebben

Een van de belangrijkste symptomen van een burn-out is geen energie of zin hebben iets te doen. Noch werken, noch activiteiten thuis lijken zinvol. Hierbij kun je denken aan: spelen met je kinderen, sporten met je vrienden en seks hebben met je partner. Je ligt lusteloos en uitgeput op de bank voor je uit te staren naar de tv.

Symptoom 2: Piekeren en slecht slapen

Ook continu piekeren en slecht slapen zijn symptomen van een burn-out. Je maalt de hele dag over je werk, de druk, collega’s die de kantjes eraf lopen en de targets die je wellicht niet gaat halen. Dat gemaal gaat dag en nacht door. Hierdoor kamp je met slaapgebrek, ga je je steeds vermoeider voelen, functioneer je slechter en ga vervolgens nog meer piekeren. Het eindresultaat is dat je jezelf compleet uitput.

Symptoom 3: Verminderde lichamelijke conditie

Naast chronische vermoeidheid, een van de meest voorkomende symptomen van een burn-out, is er doorgaans ook sprake van een lage lichamelijke weerstand. Hard werken en slecht of ongezond eten, vanwege de werkdruk gaat nogal eens hand in hand. Op den duur heeft dat z’n weerslag op je gesteldheid. Verkoudheidjes, grieperig zijn, hoofdpijn en maag- en darmklachten komen daarom regelmatig voor bij een burn-out.

Symptoom 4: Overgevoelig en snel geïrriteerd

Steeds ingespannen met je werk bezig zijn, kan ervoor zorgen dat je overgevoelig wordt en sneller geïrriteerd bent. Na een lange dag op je werk wil je rust. Maar heb je een gezin? Dan zal dat vaak niet direct gaan. Je kinderen eisen je aandacht op. Willen spelen, zetten de tv of radio hard aan, slaan met deuren enzovoort. De overload aan activiteiten en geluiden kan je behoorlijk irriteren en zorgen dat je regelmatig uit je slof schiet. Wees alert, want dit zijn eveneens symptomen van een burn-out.

Symptoom 5: Onverschilligheid en onzekerheid

Minder betrokken zijn bij je werk, je onverschillig gedragen, afstandelijk opstellen en/of minder interesse tonen in je eigen werk en dat van je collega’s, zijn allemaal symptomen van een burn-out. Datzelfde geldt voor onzeker zijn over je werkprestaties, een lage eigenwaarde en negatieve gedachten ontwikkelen als: ik ben waardeloos.

Niet alle hier bovengenoemde kenmerken hoeven zich te openbaren bij een burn-out. Iedereen is anders en reageert ook anders.

Komen de bovengenoemde signalen van een burn-out je bekend voor? Kom dan in actie. Want, met tijdig ingrijpen kun je voorkomen dat je een burn-out ontwikkelt. Ik ben er voor je om er samen aan te gaan werken zodat je je eerder weer sterker voelt en de druk van werk en thuis weer aankan. Ook kun je de hulp van je huisarts of bedrijfsarts inroepen om met je burn-outklachten aan de slag te gaan. Schroom niet. Des te eerder je erbij bent, des te kleiner is de kans dat je langdurig uit de running bent met een burn-out.

Alvast wat tips:

  1. Doe 1 ding tegelijkertijd en focus je op wat haalbaar is.
  2. Leer ‘nee’ te zeggen. Veel mensen vinden dat lastig om grenzen aan te geven. Ze weten niet goed hoe ze nee moeten zeggen. Hoe zorg je ervoor dat je in contact met anderen niet over je grenzen heen gaat? Meer daarover in onderstaande video.
  3. Zorg voor leuke afleiding en ontspanning na je werk.
  4. Eet gezond, beweeg dagelijks het liefst dertig minuten en neem je (nacht)rust.
  5. Luister naar de signalen van je lichaam.
  6. Vermijd perfectionisme.
  7. Relativeer.

Mensen breken niet omdat ze zwak zijn,

maar omdat ze veel te lang sterk waren.

Als je te lang en te intensief teveel bordjes op dunne stelen draaiende hebt moeten houden zoals een acrobaat in het circus doet, raak je op den duur uitgeblust en laat je steeds meer bordjes vallen, totdat je zelf erbij neervalt.

WhatsApp